W moim kalendarzu biżuteryjnym lipiec jest miesiącem secesji, to raz. Na lipiec Szuflada ogłosiła wyzwanie „Zaczarowany las”, to dwa. Połączenie tych dwóch czynników przypomniało mi o pracy, którą w ubiegłym roku przygotowałam do konkursu właśnie w temacie „Urok secesji”. I chociaż do aktualnego wyzwania się nie kwalifikuje ze względu na czas i cel przygotowania, to temat jest akurat w sam raz. Zatem najwyższy czas ją zaprezentować.

Biżuteria secesyjna czerpie pełną garścią z motywów roślinnych, jednak nie to przykuło moją uwagę, gdy szukałam natchnienia, oglądając prace artystów z tej epoki. Najbardziej rzuciło mi się w oczy, że w secesji wszechobecne są ważki. I nagle przed oczami stanął mi następujący obraz: wieczór, tajemnicze leśne jezioro, delikatne, zwiewne, błyszczące ważki z wdziękiem unoszą się nad powierzchnią wody, a w ich skrzydłach odbija się blask księżyca, gdy lekko muskają nimi kwiaty lilii wodnych… W tym momencie poczułam urok secesji i momentalnie wiedziałam, jak będzie  wyglądać moja praca.

01_blue_lily_handmade_by_mj.jpg

Naszyjnik został wykonany z naturalnego jedwabiu w odcieniach szmaragdowej zieleni, który w zamierzeniu miał przedstawiać splątane łodygi i pędy lilii albo, jak kto woli, ciemnozieloną toń leśnego jeziora, zmarszczonego lekkim wietrzykiem. Głównym elementem dekoracyjnym jest wypleciona z koralików błękitna lilia wodna na haftowanym liściu. Przycupnęły na nich dwie metalicznie połyskujące ważki.

02_blue_lily_handmade_by_mj

Secesja = ważki + lilie wodne.

03_blue_lily_handmade_by_mj.jpg

Inspiracją dla takiego właśnie ujęcia tematu były dla mnie głównie przecudowne prace Rene Lalique’a, w których ważki wręcz królują, biżuteria autorstwa G. R. Sandoza czy Georgesa Fouqueta, a także secesyjne kafelki, w których i lilie, i ważki były powracającym motywem.

06_blue_lily_handmade_by_mj

Źródło: Czeluście Pinterest oraz http://www.antykisosenko.com

„Błękitna lilia” poddała mi kilka pomysłów na zaczarowano-leśne prace, ale o tym następnym razem 🙂

Skomentuj

